maandag 24 december 2012

Christmas greetz



Hoi hoi thuisfront!

De tijd gaat echt snel, maar het voelt alsof ik hier al veel langer ben dan het eigenlijk is. Ik ben nu namelijk al anderhalve maand van huis, en tweeënhalve week in Nieuw-Zeeland. Alles gaat helemaal goed hier. Het begint echt al een beetje als mijn thuis te voelen bij Peter, Kitty, Kevin en Quinn. Deze dagen hebben we veel gewinkeld, zijn we veel de stad in geweest, heb ik Kitty bijgestaan met boodschappen doen bij de Pak ’n Save en hebben we Christmas purchases (kerstinkopen) gedaan. De kadootjes liggen al onder de kerstboom! Wel vreemd dat wij hier 12 uur eerder kerst en oud en nieuw vieren dan in Nederland.

Ook ben ik samen met Kitty in de cabrio van Peter (the good life) naar Te Mata Peak geweest, een mooi punt in de bergen met uitzicht over Hastings en Bluff Hill (waar wij wonen) in Napier.
Alleen Peter was niet zo blij toen hij mijn iets te enthousiast opgesmeerde zonnebrandcrème  op zijn leren bekleding vond (en het er niet meer vanaf kreeg..). Oeps. Sorry Peter!
Ook ben ik met een paar mensen naar Splash Planet geweest, een waterpark in Hastings. Wat grappig is, is dat Splash Planet echt één van de grootste amusement parken in Nieuw-Zeeland schijnt te zijn. Bij ons is walibi al vrij klein, maar in Nieuw-Zeeland zou walibi echt heel groots zijn, liet ik me tenminste vertellen.

Ook heb ik sinds anderhalve week geleden een baantje gevonden! Het is niet het meest ideale baantje –aardBIJENplukken.. AUW- maar het verdient beter dan mijn baan in the Netherlands (sorry Karwei, maar jullie blijven wel het gezelligst!). Ik werk met een paar meiden uit Slowakije en Duitsland. Kitty brengt en haalt me elke ochtend, lief he?

Ik werk elke ochtend van maandag tot zaterdag een paar uurtjes, dus heb ik in de middagen nog genoeg tijd om leuke dingen te doen. Al moet ik zeggen dat ik best een beetje lui ben de laatste dagen. Of is dat gewoon altijd al een beetje zo geweest..? Nahhhh..
Als ik wat langer hier ben en meer Engels heb geleerd wil ik waarschijnlijk bij de Mitra 10 solliciteren. Dat is ongeveer hetzelfde als de Karwei, maar dan iets groter. Het heet dan ook de Mega Mitra 10.

Over mijn Engels gesproken:
 ten eerste is het al lastiger dan ik in eerste instantie dacht. Maar omdat ik hier bij Nederlanders in huis woon, die contact hebben met zowaar elke Nederlander in Nieuw-Zeeland (wel erg gezellig) en die ook regelmatig bezoeken is het nog best lastig om elke dag Engels te oefenen. Ik ben naar de buurman gegaan die buitenlanders Engelse lessen geeft, die wilt wel met me oefenen en gesprekjes doen. Het accent hier is trouwens het lastigst. Omdat wij Amerikaans Engels gewent zijn is het Kiwi accent echt moeilijk te verstaan. De e spreken ze uit als i, bijvoorbeeld:
Seven = Siven
She Said = Shi Sid
Cheque = Chik

Dus je begrijpt als iemand zoiets zegt als: ‘Well, shi sid shi wasn’t wid at oll’ in plaats van: ‘Well, she said she wasn’t weird at all’ het best moeilijk is om iemand te begrijpen. Ik weet trouwens niet waarom ik deze zin koos.

Wat wel leuk is, is dat als je iets gaat afrekenen in de winkel, ze allemaal vragen hoe het met je gaat. ‘Hello, how are you?’ waarop je dan weer antwoord: ‘Good thanks, how are you?’ en zij zegt: ‘Fine thanks. Merry christmas’ ‘Thanks, you too!’. En dat dan overal.
Aangezien mijn reactie vermogen nog niet erg snel is, en ook niet weet of dat ooit gaat gebeuren (blame it on my ADD),  en mijn schaamte  voor mijn Nederlandse accent, weet ik nooit wat ik terug moet zeggen. Dus zeg ik maar: ‘How are you?’ als iemand aan mij vraagt: ‘How are you?’. En dan lief lachen en dan komt het allemaal goed. Het gaat in ieder geval wel iets anders dan in Nederland denk ik, hier nemen ze meer de tijd voor je.

Toch vind ik dat er niet zo heel veel verschillen zijn tussen
  Nederlanders en Kiwi’s. Ze geven allebei niet graag geld uit.. meer weet ik even niet. Wat ik merk is dat bijvoorbeeld met barbecues de Kiwi’s en de Nederlanders goed met elkaar mengen. Ook heeft  bijna elke kiwi die je tegen komt ook wel op één of andere manier een connectie met Nederland. Hun oma’s, opa’s, broers of zussen komen bijvoorbeeld uit Nederland. Ook veel Kiwi’s getrouwd met Nederlanders en andersom.

Morgen is voor ons eerste kerstdag en kunnen Kitty en ik lekker uitslapen. Quinn kan niet wachten tot hij de kadootjes mag open maken! Daarna gaan we naar vrienden (Nederlands) van Peter en Kitty die hier ook in Napier wonen, waarvan hun vrienden (Nederlands) ook komen. Dan gaan we heerlijk barbequen, zoals de Nieuw-Zeelanders dat doen met kerst! Heb er al super veel zin in.

Tweede kerstdag gaan we denk ik met de familie gezellig kerst vieren.
En wat zijn jullie kerstplannen?

Alvast allemaal Happy Christmas en een enorm gelukkig
 en gezond 2013 toegewenst!


5 opmerkingen:

  1. Ha Sanne, leuk om weer even je verhaal te lezen. Hoop dat je snel leuk werk vind dan komt het vast wel goed met je engels.
    Geniet van de feestdagen. Hier veel regen........... X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het lezen! Komt vast wel goed, maar het is nu hoogseizoen en vakantie, dus alle studenten pikken het werk in. In januari heb ik waarschijnlijk en hopelijk meer keus. Hebben jullie een leuke kerst gehad? Het regent hier nu ook, voor en na kerst. Gelukkig was het op kerst heerlijk weer. Wel raar hoor, heel anders dan we gewend zijn!
      Groetjes daar en liefs x

      Verwijderen